Nieuwsbrief november 2016: Wie bepaalt straks de reputatie van Amerika, Clinton of Trump?

Wie bepaalt straks de reputatie van Amerika, Clinton of Trump?

Over een krappe week, op dinsdag 8 november, zijn de Amerikaanse Presidentsverkiezingen. De persoonlijke reputatie van een van de twee presidentskandidaten bepaalt straks de reputatie van Amerika. Wordt het ‘de toon’ van Hillary Clinton of van Donald Trump? Hoe dan ook gaat het impactvol worden, de ene of de andere kant op.

Maatschappelijke impact ‘toon’ aan de top

Ook in ons eigen land wordt een bestuurscrisis in de openbaarheid uitgevochten. De opvolging van Gerrit Zalm bij ABN Amro heeft tot een pittig conflict geleid tussen de top van de bank en minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem.

Beide dragen hun eigen kandidaten aan en keuren die van de ander af. Er staat dan ook veel op het spel. Ook hier gaat het om hetzelfde principe, de reputatie van de opvolger van Zalm bepaalt de reputatie van de bank. Wordt het een doorgewinterde bankier die ABN Amro in “oude glorie” gaat herstellen, of wordt het een geëngageerde bestuurder die open staat voor signalen uit de markt en oog heeft voor het maatschappelijke belang?

Wat moet een succesvol bestuurder anno 2016 in huis hebben?
Het belangrijkste bestuurlijke thema van deze tijd is transparantie. De realiteit is dat de huidige generatie bestuurders te weinig getraind lijken te zijn om met transparantie om te gaan. Juist nu we in een tijd terecht zijn gekomen die om meer transparantie vraagt, blijken de bestuurders niet over de juiste vaardigheden te beschikken. We zien dit verschijnsel zich in vele gedaantes openbaren. Dat is niet alleen een probleem, maar ook een taboe. Immers niemand wil de keizer vertellen dat hij eigenlijk geen kleren meer aan heeft…

De zwakke plek in cultuurveranderprogramma’s
Daarmee is meteen de zwakke plek aangegeven van veel cultuurveranderprogramma’s gericht op transparantie. Het werkt alleen als de toplaag er in gelooft en er zijn/haar best voor doet. Zonder steun van de top, is zo’n programma kansloos.
Sinds 2009 voert Bureau Hofkes Reputatiemanagement (BHRM) een doorlopend reputatieonderzoek uit onder topbestuurders naar de veranderkracht van de bovenlaag van onze samenleving. De afgelopen maanden hebben we in deze reeks een vervolgstudie uitgevoerd onder 50 topbestuurders. Dit onderzoek heeft ons wederom een “kijkje in de ziel van de bestuurskamers” geboden. Lees hier verderop in de nieuwsbrief meer over.

Voor nu wens ik u veel veranderkracht toe,

Met hartelijke groet,

Mildred Hofkes

Bestuurlijke trends op 1 december

Op 1 december 2016 delen we de meest opvallende uitkomsten van het doorlopende reputatieonderzoek onder topbestuurders en bespreken we de trends op governance gebied voor de komende jaren. Dit doen wij tijdens een besloten bijeenkomst in het kader van het 10 jarige bestaan van Bureau Hofkes Reputatiemanagement en het 5 jarige bestaan van ons platform NieuwBestuur.

Maak kans op een gratis toegangskaart en ontdek bestuurlijke trends van de toekomst 
Voor deze besloten bijeenkomst stellen wij vijf toegangskaarten beschikbaar onder onze nieuwsbrieflezers. Wilt u hier graag bij zijn? Stuur ons een e-mail met korte motivatie naar info@bhrm.nl en wie weet ontvangt u een UITNODIGING om op donderdag 1 december bij deze speciale jubileumbijeenkomst aanwezig te zijn.

Ons kantoor de Kerk in Haarlem. Op 1 december 2016 is het FEEST in de KERK! Dan viert Bureau Hofkes haar 10 jarige bestaan en NieuwBestuur haar 5-jarige bestaan. Voor deze besloten bijeenkomst stellen wij 5 UITNODIGINGEN beschikbaar voor onze nieuwsbrieflezers. Wilt u daarvoor in aanmerking komen, zie hierboven.

Persoonlijke coaching op maat voor bestuurders
Sparren met een professional helpt uzelf en uw organisatie verder.

NIEUW! Persoonlijke coaching op maat. Een nieuw onderdeel van NieuwBestuur is NieuwBestuur &CO; een persoonlijk ontwikkelingsprogramma dat u zelf kunt samenstellen.

Persoonlijke leiderschapsontwikkeling met een NieuwBestuur coachingssessie op maat. Vindt een trainer/adviseur die bij u past en zowel u als de organisatie verder helpt richting het Nieuwe Besturen. Op de foto onze NieuwBestuur coach Sara Bosman in gesprek.

Een persoonlijke NieuwBestuur coach:
– Biedt u de mogelijkheid om te sparren met een professional.
– Geeft u objectieve feedback op eigen gedrag en handelen.
– Helpt u bij het maken van lastige beslissingen.
– Leert u uw eigen reflectie toe te passen bij conflictsituaties.
– Leert u medewerkers te kunnen mobiliseren en te inspireren.Neem vrijblijvend contact op met Sigrid van Berlo om erachter te komen wat een persoonlijke coach voor u kan betekenen: 023 528 10 40, of mail naar: sigrid@nieuwbestuur.nl.

Actueel trainingsprogramma De Nieuwe Bestuurstafel start opnieuw op 15 & 16 maart 2017

Wilt u ook sparren met medebestuurders in een vertrouwelijke peer-to-peer setting? Op 15 en 16 maart 2017 start de succesvolle leiderschapstraining van NieuwBestuur. Kijk hier voor meer informatie.

Leer in drie dagen Nieuwe Bestuursmodellen toe te passen:

  • Maak kennis met Nieuwe Bestuursmodellen die u helpen bij het ontwikkelen van een duurzame toekomstvisie.
  • Leer hoe u aansluiting houdt bij de maatschappij en daar u voordeel mee kan doen. 
  • Leer praktische handvatten om uw stakeholderrelaties beter te organiseren en te professionaliseren.
  • Ga naar huis met concrete tips om de reputatie van uw organisatie te verbeteren.

Datum: 15 en 16 maart + 20 april 2017
Plaats: Landgoed de Horst, Driebergen-Zeist
Recensies van vorige deelnemers & meer informatie: Bekijk onze website

Inschrijving nu geopend! Maximaal plaats voor 10 deelnemers

Klik hier voor direct inschrijven

Reputatiemanagement in de zorg biedt kansen 

De ouderenzorg in Nederland staat onder druk. De huidige manier van het verzorgen (en financieren) van hulpbehoevende ouderen is onbetaalbaar geworden. Betekent dit het einde van onze kwalitatief hoogstaande ouderenzorg? Nee, zeker niet!

Het kan dus wél anders!
Want met dezelfde middelen zijn betere resultaten te behouden door goed bestuur middels stakeholderdialoog. Een goed voorbeeld hiervan is de Friese zorginstelling ZuidOostZorg. Zij staan open voor feedback van hun omgeving en durven dit aan te pakken. En bouwen hiermee gestaag aan een sterke reputatie van binnenuit. Hoe doen zij dit? Lees hier meer.

”Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Dat is mijn persoonlijke mantra” Anke Huizenga, bestuursvoorzitter ZuidOostZorg tijdens het Nationale Reputatie Congres. 

Copyright © *|2016|*, All rights reserved.

Our mailing address is:
info@nieuwbestuur.nl
NieuwBestuur
Office ‘de Kerk’
Ridderstraat 29
2011 RR Haarlem

 

 

*|REWARDS|*