Blijf op de hoogte en schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Direct inschrijven

Nieuwsbrief december 2016: Eigen belang eerst… ?

”Eigen belang eerst…?”

De wereld is volop in beweging. Er lopen steeds grotere breuklijnen door onze samenleving. Twee aparte stromingen worden duidelijk zichtbaar: aan de ene kant staat de terugtrekkende beweging van groepen burgers die kiezen voor het  “eigen belang eerst”. En aan de andere kant zien we juist groepen burgers die oproepen tot verbinden, verdraagzaamheid, open grenzen en samenwerken. Bas Heijne, columnist en winnaar van de P.C. Hooft-prijs voor zijn beschouwende oeuvre zegt hierover: “Mensen snakken naar samenhang in deze veranderende maatschappij.” 

De kloof
De bestuurlijke elite verkeert in verwarring, zo concludeert De Volkskrant afgelopen weekend. Vele bestuurders vrezen een rampjaar 2017, waarbij de kloof tussen burgers en bestuurders alleen maar groter wordt. “Er is een groot gebrek aan moreel leiderschap. Ik zie vooral veel onzekerheid bij bestuurders” zegt directeur Kim Putters van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Eerder al riep het Financieele Dagblad bestuurders op om in actie te komen om ‘de Kloof’  te dichten door zichtbaarder en meer aanspreekbaar te zijn. Waarom lukt het maar niet om te veranderen?
Bureau Hofkes voert sinds 2009 intensief reputatieonderzoek uit onder de bestuurlijke elite (top 200) naar de door hen gewenste toon aan de top voor goed bestuur.
Na jarenlang onderzoek kunnen we concluderen dat de beweging van de IST (huidige situatie van besturen) naar de SOLL (gewenste situatie voor succesvol besturen) volgens bestuurders vol ligt met dilemma’s.  

Welke stappen passen bij goed bestuur en welke dilemma’s houden dat tegen?
Tekening: Dennis Luijer, Visually Yours

We bespreken de door bestuurders ervaren dilemma’s hier kort, omdat we denken dat ze voor ons allemaal herkenbaar zijn:

1.  De lange termijn visie ontbreekt: omdat de korte termijn (drukte van alledag) altijd overheerst; (waar staat de organisatie over 5 jaar, die vraag weten maar weinig bestuurders te beantwoorden…)

2.  Daadkracht om structuren daadwerkelijk te veranderen ontbreekt, omdat de tegenwerking  van instituties en systemen zo groot is, dat het teveel energie kost om daadwerkelijk iets te veranderen, waardoor veel bij het oude blijft.

3.  Feedback vragen blijft moeilijk, het openstaan voor signalen van stakeholders wordt door iedere bestuurder erkent als noodzakelijk, maar in de praktijk blijft het moeilijk, als je beleid openlijk wordt bekritiseerd (door de buitenwereld).

4.  Dialoog is essentieel in deze tijd, en dialoog voeren kost tijd. In veel organisatie overheerst daarom de Command & Control aanpak, omdat dit sneller (lijkt te gaan), voor een open dialoog is gewoon geen tijd….

5.  Alle bestuurders onderschrijven het belang van transparantie.  Maar door echt transparant te zijn ervaren  bestuurders angst om te falen en daarmee voor gezichtsverlies.

 

Foto: Oprichter Mildred Hofkes tijdens de start van de Be The Change campagne. 

Het proces van veranderen duurt 33 dagen
Het proces van transformeren en je eigen werkelijkheid veranderen duurt 33 dagen, zo leerde de oprichter van NieuwBestuur Mildred Hofkes tijdens haar studiereis naar Koninkrijk Bhutan. Oude overtuigingen kun je veranderen door 1) je hier bewust van te worden en 2) je focus actief te verleggen op nieuw gedrag. De tijden om ons heen veranderen en wij dus ook..! Vernieuwing en vooruitgang betekent barrières omzetten in kansen.
Be The Change: Welk thema kies jij om in 2017 te delen?
Ik nodig iedereen van harte uit voor zichzelf 1 van de vijf door de bestuurders genoemde dilemma’s te kiezen die jou het meest aanspreekt. Onderzoek dit dilemma en het bijbehorende principe de komende 33 dagen bij jezelf  met behulp van het de Be The Change toolkit. Het bijbehorende duurzame stoffen armbandje helpt je herinneren aan je eigen dilemma. Klik hier voor meer info!Tot slot
Het is mijn overtuiging dat wij allemaal in de wieg zijn gelegd om het verschil te maken, BE THE CHANGE YOU WANT TO SEE IN OTHER PEOPLE!

Ik wens jullie hele fijne feestdagen en een verbindend en daadkrachtig Nieuwjaar!

Met optimistische groet,

Wilt u leren hoe u maximaal efficiënt kunt besturen in 2017?
Training Strategisch Reputatiemanagement voor bestuurders en senior managers op 15 en 16 maart 2017 + 19 april 2017.
LET OP: NOG TWEE PLAATSEN VRIJ!

 

Foto: Training strategisch reputatiemanagement: onder professionele begeleiding werken aan het vergroten van uw persoonlijke vaardigheden. 

In de training de Nieuwe Bestuurstafel wordt de theorie van het Nieuwe Bestuursmodel gekoppeld aan uw eigen competenties en vaardigheden als bestuurder/senior manager.

Lovende referenties 
Deze succesvolle training loopt sinds 2011 en heeft al veel bestuurders en senior managers geïnspireerd richting het Nieuwe Besturen.
Lees hier referenties en programmaopzet:

– Leergang III: woensdag 15 en donderdag 16 maart 2017 + woensdag 19 april 2017.
– Leergang IV: woensdag 31 mei en donderdag 1 juni 2017 + woensdag 5 juli 2017.

10 jaar Bureau Hofkes & 5 jaar NieuwBestuur !  

Fotocollage feest 10 jaar Bureau Hofkes & 5 jaar NieuwBestuur.

Op donderdag 1 december vierden wij feest! Dit ter ere van ons 10-jarige bestaan van Bureau Hofkes Reputatiemanagement en het 5-jarige bestaan van NieuwBestuur. Deze feestelijke middag betekende tevens het begin van onze landelijke Be The Change campagne. Bekijk de hele fotoreportage hier

Met welk goed voornemen gaat u het nieuwe jaar in?

Cadeautip: Bestel hier de complete Be The Change toolkit en doe mee!

Voor u zelf en voor al uw medewerkers! 
De complete Be The Change toolkit: Inclusief instructiekaart, duurzame ‘Be The Change’ armband en ter inspiratie de NieuwBestuur Stuurgids (handvatten voor goed bestuur & best-practices). Complete set voor € 21,95 (incl. btw en excl. verzendkosten). >>> Direct bestellen 

 

Doe mee met onze Be The Change Campagne: Samenhang ontstaat doordat mensen iets delen! Meer informatie vindt u hier

Copyright © *|2016|*, All rights reserved.

Our mailing address is:
[email protected]
NieuwBestuur
Office ‘de Kerk’
Ridderstraat 29
2011 RR Haarlem

 

 

 

*|REWARDS|*