Nieuwsbrief januari 2017: Waarmee verraste Trump onze ambassadeur in Washington?
Waarmee verraste Trump onze
ambassadeur in Washington?
Henne Schuwer, Nederlands ambassadeur in Washington, stelt dat de verkiezingsoverwinning van Trump hem volkomen verrast heeft (FD, 28 januari 2017). Hij geeft belangrijke lessen mee aan al zijn collega bestuurders in Nederland:
“Onze inschattingsfout heeft te maken met onze klassieke netwerken, die zijn niet representatief voor wat er leeft binnen de samenleving”.
Iedere bestuurder zal zijn eigen netwerken moeten verbreden, zo stelt Schuwer. Alleen door je meer naar buiten toe te keren en je te verbinden met andersdenkenden, begrijp je hoe de maatschappij zich werkelijk ontwikkelt, geeft Henne Schuwer zijn collega bestuurders mee.
Verbinding maken gaat niet via Big Data Open staan voor signalen doe je als organisatie niet door met behulp van ‘big data’ klantenbehoeften in kaart te brengen. Pas door je klanten met zorg te benaderen en hen open vragen te stellen, maak je verbinding. Het grote voordeel van deze persoonlijke methode van onderzoek is dat je een veel duidelijker antwoord krijgt op je vragen. Maar het grootste voordeel is wel dat je informatie (data) krijgt over zaken die de klant zelf kwijt wil. En juist díe informatie is van onschatbare waarde.
Hoe wij dat weten? Omdat we al sinds 2006 vele organisaties op deze manier hebben geholpen. Met reputatieonderzoekverbreden organisaties hun netwerken en leren open te staan voor verschillende signalen van buiten af.
Reputatiemanagement is ‘hot’ in de zorg BHRM Reputatieonderzoek biedt zorgorganisatie ZuidOostZorg een objectieve blik van ‘buiten naar binnen’.
Bureau Hofkes presenteert de resultaten van het doorlopende reputatieonderzoek van ZuidOostZorg aan een brede groep stakeholders. Lees meer>>>
De zorgkosten in Nederland stijgen exponentieel. Veel zorgorganisaties bevinden zich daardoor in een (noodgedwongen) transitie. Dit leidt niet alleen tot sociale onrust onder zorgmedewerkers, maar ook onder cliënten die (extra) zorg nodig hebben. Om objectief inzicht te krijgen in dit krachtveld, heeft zorgorganisatie ZuidOostZorg een 0-meting en 2 jaar later een 1-meting laten uitvoeren door Bureau Hofkes >>>.
Stakeholderdialoog binnen de zorgsector Dit reputatieonderzoek is uitgevoerd onder een brede groep belangengroepen: van strategische partners, tot medewerkers en cliënten. Zo onderhoudt ZuidOostZorg een constructieve dialoog met haar stakeholders. Lees hier meer >>>
“De Reputatiebarometer van Bureau Hofkes is een zeer bruikbaar model. De kracht van het model is dat het van buiten naar binnen redeneert. Het helpt onze organisatie om helder te kunnen communiceren met onze stakeholders en dit leidt weer tot een uitstekende reputatie, waar we trots op zijn!”
Anke Huizenga, Bestuursvoorzitter ZuidOostZorg
Havenbedrijf Amsterdam en reputatieonderzoek Stakeholderdialoog vormgeven om samen vooruit te gaan
“De resultaten van het externe reputatieonderzoek (0-meting) hebben het Havenbedrijf Amsterdam inzicht gegeven in onze positie. Samen met onze stakeholders werken wij actief aan het vormgeven van de energietransitie. De Methode Hofkes helpt ons bij het ondersteunen van deze dialoog met de omgeving.” Lees meer >>> Renee Menting, Senior communicatie adviseur Havenbedrijf Amsterdam
Stakeholderdialoog = leren openstaan voor feedback 15 + 16 maart start training strategisch reputatiemanagement
Foto: Werken aan de theorie van reputatie-en stakeholdermanagement betekent ook werken aan uw persoonlijke vaardigheden. Lees meer >>>>
Actuele training met betrokken deelnemers Deze succesvolle training loopt sinds 2011 en heeft al veel bestuurders en senior managers geïnspireerd richting het Nieuwe Besturen, waarbij een open dialoog met de omgeving centraal staat.Lees hier referenties en programmaopzet.
JANUARI 2017: Advocatenkantoren lopen dagelijks reputatierisico’s. In plaats van vooraf aan reputatiemanagement te doen, worden achteraf brandjes geblust. Beter van niet, zegt Mildred Hofkes “Bijt door de zure appel heen en houd de regie.”Lees hier het artikel met waardevolle tips!>>>
Voor in de agenda:
3-daagse Training strategisch reputatiemanagement Leergang 1: 15 + 16 maart + 19 april 2017
Leergang 2: 31 mei + 1 juni & 5 juli 2017
Voor bestuurders en senior managers
Lees hier programmaopzet, recensies en aanmelden >>Lezing Het Nieuwe Besturen – bestuurders LTO Noord 23 maart 2017
Klik hier voor aanmelden en meer informatie >>Masterclass strategisch reputatiemanagement voor PA’s 23 juni 2017
Lees meer over de initiatiefnemer van deze masterclass >>SAVE THE DATE! Het 6e Nationale Reputatie Congres 23 november 2017
Klik hier voor meer informatie >>