Blijf op de hoogte en schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Direct inschrijven

Nieuwsbrief maart 2017: Uw reputatie bepaalt uw positie

Uw reputatie bepaalt uw positie

Lees de 7 reputatie tips!

De verkiezingscampagnes zijn in volle gang. Op 15 maart weten we meer over de toon van ons land voor de komende jaren. Een ding is al duidelijk geworden: besturen wordt moeilijker. Het maatschappelijke sentiment lijkt ongrijpbaar. En bestuurders missen op steeds grotere schaal aansluiting bij de burgers, zo lijkt het.

Om verbinding aan te gaan is een andere taal nodig. Een taal die uitgaat van ‘de ontvanger’. Dat klinkt logisch. Maar veel bestuurders staan nog op ‘zenden’. Ze missen daarbij belangrijke signalen vanuit de ontvangers, en zetten zichzelf en hun organisatie daarmee buitenspel.
.

Welke positie neemt u in bij uw ontvangers?
Niet alleen de maatschappij is flink in beweging. Ook uw speelveld verandert ten opzichte van uw stakeholders en relaties. Nieuwe posities worden ingenomen. Relaties verwateren en belangen verschuiven in razend tempo.

Van zender naar ontvanger
Tien jaar reputatieonderzoek en stakeholderanalyse hebben ons veel inzicht gebracht in het opzetten van  succesvol stakeholderbeleid.  Wij weten inmiddels goed wat wel werkt en wat niet.  Zo kennen we ‘best practices’ bij grote organisaties, maar ook bij MKB bedrijven, non-profit organisaties en verenigingen.De valkuil van interne aannames
Voor alle organisatie geldt hetzelfde. Iedere organisatie is sterk afhankelijk van haar omgeving. De buitenwereld bepaalt het succes. Toch zitten interne aannames organisaties vaak lelijk in de weg. Bestuurders denken te weten hoe de buitenwereld hen ziet, maar in de praktijk pakt dit (altijd) anders uit.Wat u hiervan kunt leren is dat het essentieel is voor iedere organisatie om de stakeholders helder in kaart te hebben. En dan vooral vanuit het perspectief van de ontvangers. Hoe u dat kan doen, daar vindt u in deze nieuwsbrief het antwoord op.

Want de reputatie van uw organisatie krijgt u van uw stakeholders toebedeeld.
En zonder goede positie, staat u al snel buitenspel…

Ik wens u veel input toe vanuit uw ontvangers,

Met hartelijke groet,

Uw succesvolle positionering begint hier!

Onze 10 jaar ervaring in reputatieonderzoek en stakeholderanalyse hebben we verwerkt in de BHRM Stakeholder-ReputatieScan.

Inzicht in uw positie binnen de sector in 6 weken! 
De BHRM Stakeholder-ReputatieScan is speciaal ontwikkeld ter ondersteuning van Public Affairs, PR, positionerings- en communicatiestrategieën. Zeer goed toepasbaar voor verenigingen, non-profit-instellingen, MKB en communicatieafdelingen van grote organisaties. Onmisbare steun op weg naar de gewenste positie en een succesvolle communicatiestrategie.

“De Methode Hofkes helpt ons bij het ondersteunen van de dialoog met de omgeving. Samen met onze stakeholders werken wij actief aan het vormgeven van de energietransitie.”
Renee Menting, Senior communicatie adviseur Havenbedrijf Amsterdam

Leer zelf uw succesvol stakeholderbeleid op te zetten
Training strategisch reputatiemanagement voor seniors
woensdag 17 en donderdag 18 mei + terugkomdag 28 juni

 

Foto: Werken aan de theorie van reputatie-en stakeholdermanagement betekent ook werken aan uw eigen persoonlijke competenties. Peer-to-peer setting. Enthousiaste deelnemers! Lees meer >>>>

7 do’s van succesvol stakeholderbeleid

Hoe versterkt je de reputatie van je organisatie? 

  1. Benadruk in je taalgebruik het menselijke (en niet alleen het zakelijke). Pas je taal aan aan de ‘ontvanger’, leef je in, vang signalen op, wees empathisch!
  2. Wees transparant, bijvoorbeeld over verdienmodellen en marges. Hoe transparanter je kunt zijn, hoe minder kwetsbaar je reputatie.
  3. Wuif lastige vragen van klanten niet weg. Juist niet! Toon betrokkenheid. Wat leeft er precies? Haal de ‘angel’ er op tijd uit.
  4. Doe aan zelfreflectie en ontwikkel daartoe persoonlijke vaardigheden. Feedback vragen is een activiteit, het komt niet vanzelf.
  5. Vermijd een top down structuur. Zo mis je signalen van medewerkers die zien wat er buiten gebeurt. Laat hen tijdig aan het woord om verrassingen (en daarmee reputatieschade) te voorkomen.
  6. Denk nooit na een geval van reputatieschade: het waait wel over. Blijf aanspreekbaar. Bijt door de zure appel heen en houd altijd zelf de regie.
  7. Zet een professioneel stakeholderbeleid op, en monitor de signalen van buiten naar binnen door de BHRM Stakeholder-ReputatieScan.

Voor in de agenda:

3-daagse Training strategisch reputatiemanagement 
Leergang: 17 + 18 mei + 28 juni 2017
Voor bestuurders en senior managers
Lees hier de programmaopzet en recensies >>
Lezing Het Nieuwe Besturen – bestuurders LTO Noord 
23 maart 2017
Klik hier voor aanmelden en meer informatie >>
Masterclass strategisch reputatiemanagement voor PA’s
23 juni 2017
Lees meer over de initiatiefnemer van deze masterclass >>

SAVE THE DATE! Het 6e Nationale Reputatie Congres 
23 november 2017
Klik hier voor meer informatie >>

Max. 80 deelnemers, Mis het niet!
Reserveer hier >> alvast vrijblijvend uw stoel voor het 6e Nationale Reputatie Congres en blijf als eerste op de hoogte van het programma.

Copyright © *|2017|*, All rights reserved.

Our mailing address is:
[email protected]
NieuwBestuur
Office ‘de Kerk’
Ridderstraat 29
2011 RR Haarlem

 

 

*|REWARDS|*