Hoe Uber door zelfreflectie reputatie wil redden

Uber, de onstuimig groeiende taxidienst, kampt met een groot reputatieprobleem. De afgelopen maanden kwam in het nieuws hoe de machocultuur de interne organisatie zou verzieken. Vrouwonvriendelijk gedrag, seksisme, maar ook misleiding van lokale overheden met geheime softwareprogramma’s en boze chauffeurs zouden voortgekomen zijn uit de intimiderende toon aan de top.

De relatie tussen gedrag en reputatie

Topman Travis Kalanick wil door zelfreflectie zijn bedrijf redden. Hij trekt zich terug om, naar eigen zeggen, te werken aan ‘Travis 2.0’. Als hij van Uber weer een gezond bedrijf wil maken met een sterke reputatie is dat de juiste weg. Helder water stroomt immers van boven…

‘We pompen op, wat we oppompen kunnen’

In onze adviespraktijk van BHRM zien we steeds vaker dat het DNA van de bestuurder het DNA wordt van de organisatie. Dat kan positief werken zoals bij Unilever (Paul Polman) en DSM (Feike Sijbesma). Zij weten met hun duurzaamheidsagenda hun hele organisatie te inspireren. Het kan ook tegen de organisatie werken zoals bij de topman van Shell (Ben van Beurden). Shell blijft inzetten op fossiele energiebronnen met hoge CO2 uitstoot zoals olie en gas. Tegen het Akkoord van Parijs in stelt Van Beurden: “we pompen op wat we oppompen kunnen”. Dit doet de reputatie van Shell geen goed.

Bestuur bewust!

Slecht bestuur leidt tot een slechte reputatie. Een goede reputatie begint bij goed bestuur. Gedrag aan de top is essentieel voor het gedrag van de organisatie. Als een bepaalde cultuur doordringt in de organisatie, dan zit het heel diep verankerd. Dus bestuur bewust, want alleen zo krijgt u de goede reputatie die u verdient!

Ik wens u veel zelfreflectie toe,

Met hartelijke groet,

Mildred Hofkes
Oprichter NieuwBestuur.nl en
Bureau Hofkes Reputatiemanagement