10 do’s voor succesvol reputatiebeleid

Onze 10 jaar ervaring in reputatieonderzoek en stakeholderanalyse hebben geleid tot het volgende inzicht: globaal zijn organisaties te verdelen in twee categorieën; zij die op ‘zenden’ staan en zij die op ‘ontvangen’ staan.
Het lijkt mij onnodig om uit te leggen welke categorie beter aansluit bij de maatschappij, meer innovatiekracht kent en weerbaarder is voor eventuele reputatieschade. In deze nieuwsbrief zetten wij onze belangrijkste inzichten voor uw op een rij.

Bedrijven die op ‘ontvangen’ staan herkent u aan hun professionele stakeholderbeleid. Staat u op zenden of op ontvangen? Boek de interactieve Lezing: hoe krijg je de reputatie die je verdient en leer waar u zelf staat als organisatie.

Hoe versterkt u de reputatie van uw organisatie? 10 tips!

1. Benadruk in uw taalgebruik het menselijke (en niet alleen het zakelijke).
2. Pas uw taal aan aan de ‘ontvanger’ van uw boodschap, leef uw in, vang signalen op, wees empathisch!
3. Wees transparant, bijvoorbeeld over verdienmodellen en marges.
4. Hoe transparanter u kunt zijn, hoe minder kwetsbaar de reputatie.
5. Wuif lastige vragen van klanten niet weg. Juist niet! Toon betrokkenheid.
6. Weet wat er precies leeft bij uw relaties. Sta open voor signalen en haal de ‘angel’ er op tijd uit.
7. Doe aan zelfreflectie en ontwikkel daartoe persoonlijke vaardigheden. Feedback vragen is een activiteit, het komt niet vanzelf.
8. Vermijd een top-down structuur. Zo mist u belangrijke signalen van medewerkers die zien wat er buiten gebeurt. Laat hen tijdig aan het woord om verrassingen (en daarmee reputatieschade) te voorkomen.
9. Denk nooit na een geval van reputatieschade: het waait wel over. Blijf aanspreekbaar. Bijt door de zure appel heen en houd altijd zelf de regie.
10. Zet een professioneel stakeholderbeleid op en monitor de signalen van buiten naar binnen met behulp van de BHRM Stakeholder-ReputatieScan®.

Ik wens u veel input vanuit uw ontvangers toe,
Met hartelijke groet,

Mildred Hofkes
Oprichter NieuwBestuur.nl en
Bureau Hofkes Reputatiemanagement