Schrijf u hier in voor Dutch Davos congres 28 november 2019!

Direct inschrijven

Nieuwsbrief oktober 2014: Rabobank met nieuwe toon aan de top op weg naar betere reputatie?

U ontvangt deze nieuwsbrief als relatie van NieuwBestuur of Bureau Hofkes Reputatiemanagement
View this email in your browser
Rabobank met nieuwe toon aan de top op weg naar betere reputatie?
Bij de Rabobank klinkt vanaf 1 oktober een ‘nieuwe toon aan de top’. Met de benoeming van Wiebe Draijer als nieuwe bestuursvoorzitter lijkt de bank een duidelijk andere koers te willen gaan varen, waarbij het bedienen van de klant en de samenleving weer centraal komt te staan.
Op ons 4e Nationale Reputatie Congres was Wiebe Draijer (toenmalig voorzitter SER) te gast. Hij sprak daar over het belang van een nieuwe toon aan de top gericht op het toevoegen van stakeholderwaarde voor klanten en medewerkers.
Wiebe Draijer illustreerde dit aan de hand van de volgende uitspraak:

“Een bestuurder moet zijn mensen niet simpelweg vragen in een medewerkerstevredenheidsonderzoek: ben je tevreden? Maar: wat vind je van de richting die het bedrijf opgaat? Kun je je daarin vinden? En: wat zie je de bestuurders van jouw organisatie daadwerkelijk doen? Dat soort vragen impliceert reflectie op het eigen handelen van de bestuurders. De antwoorden op die vragen hebben veel meer voorspellende waarde over de toekomstige gezondheid van de organisatie dan de laatste maandcijfers.”

 

Practise what you preach
Interessant is om te volgen hoe deze nieuwe toon aan de top zich in de praktijk gaat uitwerken. Want dat de door reputatieschade geplaagde Rabobank hard zal moeten werken om het vertrouwen terug te winnen is duidelijk. Dit geldt overigens voor de gehele financiële sector, maar de Rabobank lijkt daar nu nadrukkelijk het voortouw in te nemen. Dat vergt moed en doorzettingsvermogen.

Pim Mol te gast in de Bestuurskamer van de Toekomst
Met de benoeming van Pim Mol als ‘Chief Reputation Officer’ eerder dit jaar heeft de Rabobank het thema ‘integriteit’ intern geborgd. Op maandagavond 10 november is Pim Mol exclusief te gast tijdens ons werkcollege ‘De Bestuurskamer van de Toekomst’. Tijdens dit werkcollege bespreken we in hoeverre de Rabobank past binnen het Nieuwe Bestuursmodel voor Good Governance.

Door de libor-affaire is de reputatie van de Rabobank inderdaad niet goed. Maar de functie is wat mij betreft veel breder. De samenleving staat veel kritischer tegenover banken dan vroeger. De strengere kapitaaleisen, de noodzakelijke rendementsverbeteringen en de digitalisering van de dienstverlening hebben allemaal invloed op hoe banken met klanten omgaan. Ik zie het als mijn taak bij al die veranderingen het klantbelang beter en duidelijker neer te zetten.”

Pim Mol over zijn benoeming als ‘Reputatiemanager’ Rabobank, het Financieele Dagblad, 18 december 2013

Vertrouwelijke setting
De Bestuurskamer van de Toekomst is een interactief werkcollege op hoog niveau in een vertrouwelijke setting. Maximaal 10 professionals die zich bezig houden met reputatiemanagement op boardroomniveau ontmoeten elkaar sectorbreed. Het belooft op 10 november een inhoudelijk boeiende bijeenkomst te worden, waar naast de financiële sector ook professionals uit de niet-financiële sector elkaar ontmoeten. Het vertrouwelijke karakter maakt dat iedereen vrij is om met elkaar van gedachten te wisselen.

Er zijn op maandagavond 10 november maximaal 10 plaatsen beschikbaar. Zie voor meer informatie verder in deze nieuwsbrief. Wellicht ontmoeten wij elkaar daar!

Met hartelijke groet,
Mede namens het team van NieuwBestuur
Mildred Hofkes


Leer in een interactief werkcollege met als speciale gast Pim Mol (Reputatiemanager Rabobank) hoe u de 10 agendapunten van de Bestuurskamer van de Toekomst succesvol kunt toepassen.

Er wordt veel geschreven over een ‘nieuwe toon’ aan de top. Maar hoe ziet die nieuwe cultuur in de bestuurskamer er uit? Welk bestuursprofiel en welke gedrag past daarbij? En welk bestuursmodel? Wilt u zelf kennismaken op een laagdrempelige manier met het Nieuwe Besturen? Schrijf u dan nu in voor het werkcollege ‘de Bestuurskamer van de Toekomst’.
 Werkcollege ‘De Bestuurskamer van de Toekomst’
 10 november 2014 van 17:00 uur tot 21:00 uur met Pim Mol (Reputatiemanager Rabobank) & Mildred Hofkes

Thema 10 november: Reputatiemanagement als bestuursmodel; sturen op reputatieverbetering van binnenuit + de 10 succesfactoren van de Bestuurskamer van de Toekomst

  • Aantal deelnemers: maximaal 10 (open inschrijving)
  • Doelgroep: Bestuurders, Hoger Management en Bestuursadviseurs
  • Unieke opzet: sectorbreed leren van elkaar in een vertrouwelijke setting
  • Begeleiding: prominente topbestuurders (praktijk) en Mildred Hofkes (theorie)
  • Eerstvolgende college: maandagavond 10 november 17:00 uur – 21:00 uur metPim Mol, Directeur Communicatie & Corporate Affairs Rabobank
  • Locatie: de Glazen Bestuurskamer, Centrum Haarlem
  • Prijs: € 395,– (excl. BTW) inclusief diner, studiemateriaal, synopsis van het Nationale Reputatieonderzoek en persoonlijke intake
  • Vertrouwelijke setting: chatham house rules
  • Inschrijving: deelname geschiedt op basis van binnenkomst (maximaal 10 plaatsen beschikbaar per werkcollege)

                             

“Je moet bij mij niet aankomen met achterhouden of verhullen van informatie. Rabobank moet duidelijker benoemen wat er aan de hand is, welke issues spelen, en daar ook transparant over zijn. De bank zal zich kwetsbaarder moeten opstellen.”

Pim Mol, het Financieele Dagblad, 18 december 2013


Het Nieuwe Bestuursmodel ook actueel binnen de zorg
Na de reputatieschade van het VUmc werd Wouter van Ewijk als lid van de Raad van Bestuur uit zijn functie ontheven. Binnen het bestuurlijk netwerk werd hij “een beschadigd bestuurder”. Wat doet dat met je eigen zelfreflectie en wat zijn de lessen van Wouter van Ewijk voor andere bestuurders die te maken krijgen met reputatieschade?
“Als wij in de gezondheidszorg zouden ophouden met de door angst gedreven en defensieve manier van leidinggeven, rapporteren en controleren, zou dat een revolutie zijn. Sterker nog, als we zouden ophouden met al die op wantrouwen gestoelde en door incidenten gedreven maatregelen en bureaucratie, zouden bezuinigingen in de zorg overbodig zijn.”
Wouter van Ewijk in het interview NieuwBestuur in gesprek met…
Wouter van Ewijk te gast op 8 december

Wouter van Ewijk maakte van dichtbij mee wat reputatieschade betekent voor een bestuur en de impact daarvan op de organisatie. Tijdens het werkcollege ‘de Bestuurskamer van de Toekomst’ op 8 december geeft hij openhartig inzicht in zijn ‘lessons learned’ aan de hand van de principes van het Nieuwe Besturen.

“We hebben de conflicten die er bij het VUmc waren feitelijk gedoogd. Ik denk dat we een conflict vermijdend bestuur waren.” Achteraf bezien had hij harder willen ingrijpen en meer op zijn intuïtie moeten afgaan, vindt hij zelf. Hoe is het met hem gegaan na het reputatieschandaal bij het VUmc? Welke andere inzichten gebruikt hij nu in zijn werkzaamheden als bestuurder?

Wouter van Ewijk in gesprek met Astrid Joosten tijdens het 4e Nationale Reputatie Congres
Er zijn maximaal 10 plaatsen beschikbaar dus zorg dat u er snel bij bent! Schrijf u hier in!

GEZOCHT: ENTHOUSIASTE TRAINERS NIEUWBESTUUR

NieuwBestuur verzorgt naast specifieke bijeenkomsten ook opleidingen vanuit het gedachtegoed van het Nieuwe Besturen. De vraag naar het aantal opleidingen dat NieuwBestuur aanbiedt groeit snel. Wij zijn daarom per direct op zoek naar professionele trainers in het Nieuwe Besturen.

Wij zoeken professionele trainers die aan de volgende criteria voldoen:

  • Je hebt minimaal 5 jaar professionele ervaring als trainer in het bedrijfsleven (op senior niveau)
  • Je hebt affiniteit met het Nieuwe Besturen en wil hier graag meer over leren
  • Je bent flexibel inzetbaar

Op vrijdag 12 december organiseren wij een trainingsdag om de volgende lichting NieuweBestuurs Trainers op te leiden. Deze intensieve training omvat een assessment, een leergang om de theorie van het Nieuwe Besturen goed onder de knie te krijgen en een persoonlijk coachingstraject. Na deze training volgt een praktijktoets waarna je bij goed gevolg het certificaat ‘Trainer in het Nieuwe Besturen’ ontvangt. Als trainer in het Nieuwe Besturen kan je de opleidingen die wij aanbieden aan bestuurders, voorzitters en hoger management begeleiden in samenwerking met één van de vaste coaches.

Is dit iets voor jou? Stuur graag je C.V. met motivatie naar [email protected] en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Bel of mail voor meer informatie naar Suzan Heijne den Bak, [email protected] / 023 – 528 10 40

Trainingsteam opleidingen NieuwBestuur; Sara Bosman, Barbara Nanninga en Mildred Hofkes. 


NieuwBestuur in de media
De internationale zoektocht naar Nieuwe Bestuurders is begonnen

Uit het netwerk van NieuwBestuur: Patrick Westerburger, Managing Partner Hagoort & Partners Executive Search en sinds kort President van de internationale IRC Executive Board was op 14 oktober te gast bij BNR programma Zakendoen met.. Hij sprak daar uitvoerig over de zoektocht naar ‘Nieuwe Bestuurders’ en het belang van reputatiemanagement binnen het executive search vak.

Klik hier om het geluidsfragment te beluisteren.


Een nieuwe toon aan de top moet ons redden

brabants dagblad

Brabants Dagblad, 17 september 2014

Opiniestuk van Suzan Heijne den Bak en Mildred Hofkes in het Brabants Dagblad over de roep naar moedige bestuurders
Klik hier voor het artikel

Nieuw type leider komt in boardroom maar niet aan de bal 

logo fd

Het Financieele Dagblad, 8 september 2014

Artikel over het Nationale Reputatieonderzoek onder de Bestuurlijke Elite 2014 met reflecties van Jeroen de Haas (CEO Eneco) en Doekle Terpstra (Bestuursvoorzitter INholland)

Klik hier voor het artikel


Voor in de agenda
Bestuurskamer van de Toekomst
maandagavond 10 november 2014, met Pim Mol, Directeur Corporate Affairs Rabobank hier inschrijven
maandagavond 8 december 2014, met Wouter van Ewijk, Voorzitter Raad van Bestuur Forensische Zorgspecialisten hier inschrijven

Nieuwe Bestuurstafel Intern Toezicht
21 & 22 januari 2015 en 4 maart 2015
Klik hier voor meer informatie

Nieuwe Bestuurstafel Executives (open inschrijving)
Driedaagse masteropleiding gericht op het Nieuwe Besturen voor executives
4 & 5 februari 2015 (inclusief overnachting) en 18 maart 2015
Locatie: Landgoed de Horst, Driebergen
Informatie op aanvraag

Intervisiedag Nieuwe Bestuurstafel Burgemeesters
9 februari 2015
Locatie: Landgoed de Horst, Driebergen
Klik hier voor meer informatie

Copyright © *|2014|*, All rights reserved.

Our mailing address is:
[email protected]
NieuwBestuur
Office ‘de Kerk’
Ridderstraat 29
2011 RR Haarlem

unsubscribe from this list    update subscription preferences