Reputatie ABN AMRO niet goed genoeg voor succesvolle beursgang Komt beursgang ABN AMRO te snel?
Afgelopen vrijdag werd bekend dat het kabinet ABN AMRO groen licht geeft om de bank weer naar de beurs te brengen. Dat is opmerkelijk snel. De reputatie van ABN AMRO is immersnog (lang) niet hersteld. Laten we even de feiten op een rij zetten:
De reputatie is de naam waaronder een organisatie bekend staat bij haar stakeholders vanwege eigen handelen.
Vanwege dit eigen handelen kwam ABN AMRO in maart 2015 maatschappelijk flink onder vuur te liggen. De toegekende bonus van een ton aan de Raad van Bestuur bleek een ‘inschattingsfout’ van formaat.
Voor vele duizenden particuliere klanten was de maat vol; zij stapten over naar Triodos Bank of ASN, onder meer tijdens de twitter actie #ikstapover (bron: de Correspondent).
De medewerkers lieten zich dit keer ook niet onberoerd. De commentaren op het intranet logen er niet om.
De Tweede Kamer maakte groot stampei. Was de bank die het maatschappelijk sentiment zo slecht aanvoelt er wel klaar voor om weer op eigen benen te staan?
Hoe goed is de huidige reputatie van ABN AMRO? Maar de bonus-rel was niet de enige reputatieschade die de bank recentelijk op liep. Zo waren er malversaties bij het ABN AMRO kantoor in Dubai, was er onduidelijkheid over de nevenfuncties en privé belangen van de commissarissen van de bank en uitte de Nederlandsche Bank gevoelige kritiek op de interne risicobeheersing van ABN AMRO. Al met al niet het toonbeeld van een onberispelijke reputatie die hoort bij een bank die de markt op gaat.
Medio mei trekt topman Gerrit Zalm openlijk het boetekleed aan door toe te geven dat het bestuur een verkeerde inschatting heeft gemaakt. “Nou, spijt, dom, onverstandig. Nog meer kwalificaties gewenst?” sprak Zalm recentelijk in NRC, tijdens een van de vele interviews die hij daarover gaf.Vertrouwen komt te voet en gaat te paard
Is dat werkelijk het “herstel van vertrouwen” waarop het Kabinet gewacht heeft, zodat ze een week later toestemming kon geven voor de beursgang? Ik denk het niet. We kennen allemaal de volkswijsheid: een goede reputatie komt te voet en gaat te paard. Zo makkelijk gaat het herstel van vertrouwen niet. Want wat is de reputatie van ABN AMRO eigenlijk waard onder haar belangrijkste klantengroepen, zoals de particuliere klanten en ondernemers? Hoeveel vertrouwen geniet de bank bij haar omgeving? Dat is belangrijke informatie, omdat dat iets zegt over het groeiperspectief en de toekomstige waarde van de bank.De werkelijke waarde van ABN Amro
Ik zou het Kabinet daarom adviseren eerst eens goed stakeholder-reputatieonderzoek te laten verrichten. Ik voorspel dat de reputatie van ABN AMRO onder haar eigen klanten (particulieren en ondernemers) nog wel eens flink kan tegenvallen en de komende tijd alleen maar verder achteruit gaat. Dat betekent dat de intrinsieke waarde van ABN Amro ook verder omlaag gaat (immers, de werkelijke waarde van een bank ligt verankerd in het vertrouwen en een onberispelijke reputatie onder haar stakeholders).Is deze snelle beursgang in het belang van Nederland? En waarom moet dat persé nu? Want er is nog steeds een alternatief… Rust bewaren en werken aan een betere reputatie van binnenuit. Totdat alle belanghebbenden weer werkelijk vertrouwen hebben in hun bank.
Hoe lang dat nog gaat duren? Reken maar op jaren, maar dan is het lange termijn perspectief wel vele malen gunstiger….
Ik wens ABN AMRO veel Nieuwe Bestuurders toe in de bestuurskamers.Met hartelijke groet,
Leiderschapstraining NieuwBestuur Executive weer van start in september!
Op 23 en 24 september start onze NieuwBestuur Executive training van 3 blokken met een terugkomdag op 4 november. Deze training is een persoonlijke verdieping van de theorie van het Nieuwe Besturen.
De NieuwBestuur Executive training is gericht op het ontwikkelen van zelfreflectie en omgevingsbewustzijn bij bestuurders, bestuursadviseurs en hoger management.
Aan de hand van de principes van het Nieuwe Besturen wordt helder hoe je in de praktijk omgaat met strategisch reputatiemanagement.
” Hartstikke goede training, mooie samensmelting van theorie en de mens. Eén van de meest waardevolle trainingen die ik de afgelopen jaren heb gevolgd.” Ryan Palmen, burgemeester Hilvarenbeek over de 3-daagse training de Nieuwe Bestuurstafel
Hoe om te gaan met feedback en schijnfeedback?
Nieuwe Bestuurders zijn zich continue bewust van de snel veranderende verwachtingen van de maatschappij en houden daarbij verbinding. Maatschappelijk bewustzijn, effectieve zelfsturing en zichtbaarheid zijn onderwerpen die horen bij een effectieve bestuursstijl. Omgaan met feedback van stakeholders en het herkennen van schijnfeedback is hierbij een belangrijk onderdeel.
” De training de Nieuwe Bestuurstafel was voor mij een feest der herkenning. Het heeft mij zelfvertrouwen gegeven.” Age Hartsuiker, toezichthouder en deelnemer aan de 3-daagse training de Nieuwe Bestuurstafel
Wilt u ook bewuster worden van signalen uit uw omgeving en u zelf verder ontwikkelen binnen de theorie van het Nieuwe Besturen? En wilt u ook leren hoe u strategisch reputatiemanagement kunt toepassen binnen uw organisatie?
Schrijf u hier in voor de Nieuwe Bestuurstafel Training die start op 23 september!
Er is plaats voor maximaal 12 deelnemers!
Klik hier voor meer informatie over programma-inhoud en referenties van eerdere deelnemers
29 juni CEO Brunel Van Barneveld te gast bij NieuwBestuur
Van Barneveld geeft als bestuursvoorzitter van Brunel leiding aan een groot beursgenoteerd bedrijf. Hoe weet hij het gedachtegoed van het Nieuwe Besturen te borgen zowel binnen als buiten de bestuurskamer? Ga op maandagavond 29 juni het eerlijke gesprek aan met Jan Arie van Barneveld over actuele thema’s zoals het spanningsveld tussen rendementsdenken en reputatie bouwen.
Reputatie als kapitaal Brunel is een arbeidsbemiddelaar voor hoger opgeleid personeel. Klanten waarderen het bedrijf en medewerkers zijn trots. Niet de nettowinst, maar juist de reputatie is het kapitaal waar Van Barneveld zorgvuldig in investeert. Van Barneveld wordt geregeld als excentriek aangeduid. Wat doet hij anders en waarin is hij het meest succesvol? (lees hier een column van Marco Groot (Voormalig hoofd aandelen bij Rabobank) over Van Barneveld: Ietwat excentriek, zeker geniaal).
”Ik hecht sterk aan samenwerking. Mensen die vals spelen, die het eigenbelang boven het organisatiebelang stellen, die zijn bij mij af.” Jan Arie van Barneveld, CEO Brunel
Het Nieuwe Besturen binnen een beursgenoteerd bedrijf
Hoe weerstaat Van Barneveld de druk van de kapitaalmarkt en het korte termijn denken? Hoe ziet hij de verhouding tussen reputatie en rendement? En hoe borgt hij de relatie met zijn stakeholders? Schrijf u hier direct in voor deze speciale bijeenkomst op maandag 29 juni
Werkcollege ‘De Bestuurskamer van de Toekomst
met CEO Brunel Jan Arie van Barneveld’
Thema: Het Nieuwe Besturen binnen een beursgenoteerd bedrijf
Aantal deelnemers:maximaal 10 (open inschrijving)
Doelgroep: Bestuurders, Toezichthouders, Hoger Management en Bestuursadviseurs
Unieke opzet: Sectorbreed leren van elkaar in een vertrouwelijke setting
Met:Jan Arie van Barneveld, CEO Brunel en Mildred Hofkes (onderzoeker reputatiemanagement & oprichter NieuwBestuur)
Locatie: De Glazen Bestuurskamer in het Centrum van Haarlem
Klik hier voor meer informatie over het programma en direct inschrijven. Let op! Beperkt aantal plaatsen
Terugblik op geslaagde avond de Bestuurskamer van de Toekomst met de Commissaris van de Koning
Op 11 mei 2015 was de Commissaris van de Koning Jaap Smit te gast bij NieuwBestuur. Tijdens dit werkcollege de Bestuurskamer van de Toekomst werd het Nieuwe Bestuursmodel getoetst aan het openbaar bestuur.
Commissaris van de Koning Jaap Smit reflecteert openhartig aan de hand van de principes van het Nieuwe Besturen
Klik hier voor een indruk van deze interessante avond. Het eerst volgende werkcollege de Bestuurskamer van de Toekomst is op maandagavond 29 juni met de CEO van Brunel Jan Arie van Barneveld. Over hoe u het Nieuwe Besturen toe past binnen een beursgenoteerd bedrijf. Schrijf u hier direct in (max. 12 deelnemers)!
”Voor mij was de uitleg van het reputatiemodel zeer waardevol. Het zoeken naar verbinding en de wederkerigheid van stakeholders raakt mijn dagelijks werk. Ik ervaar hoe succesvol deze aanpak kan zijn, maar ook hoe moeilijk dat soms is in de praktijk”.Mary Haselager, afdelingshoofd GE Provincie Flevoland over de Bestuurskamer van de Toekomst
Nieuwe Bestuurders zetten de toon
Hoge bonussen en miljoenen salarissen voor bestuurders. Unilever -CEO Paul Polman vindt zijn eigen beloning te hoog. Afgelopen jaar ging hij inclusief langetermijnbonussen met bijna €10 miljoen naar huis. Polman benadrukte soms beschaamd te zijn over dit bedrag (bron: The Washington Post).Nieuwe Bestuurders geven het juiste voorbeeld
Polman trekt de discussie over hoge lonen en bonussen breder. ‘Het beïnvloedt het gedrag van CEO’s. Mensen denken dat als ze geen loonsverhoging krijgen of niet zo veel geld verdienen, dat ze dan niet gezien worden als goed presterende CEO’s. Polman roept andere bestuurders op om verder te kijken dan de inhoud van je eigen portemonnee. Een Nieuwe Bestuurder heeft een voorbeeld functie die veel zegt over de reputatie van de organisatie.
”Ik denk dat we een veel krachtiger signaal zouden uitsturen door het juiste voorbeeld te geven”.Paul Polman, CEO Unilever
3 september opent Het Reputatiecafé tijdens onze Netwerkbijeenkomst NaZomerWarmte NieuwBestuur
Breid uw netwerk verder uit met interessante professionals en gelijkgestemden
3 september 2015 opent NieuwBestuur Het Reputatiecafé tijdens de gezelligenetwerkbijeenkomst NaZomerWarmte. Deze bijeenkomst is toegankelijk voor al onze NieuwBestuur relaties. Voel u welkom om nader kennis te maken met het gedachtegoed van NieuwBestuur.NieuwBestuur Proeverij
Samen met gelijkgestemden op een laagdrempelige manier kennismaken en proeven aan de verschillende thema’s van NieuwBestuur, zoals de inrichting van de Bestuurskamer van de Toekomst, de NieuwBestuur workshop, hoe werkt het Nieuwe Bestuursmodel en hoe herken je het profiel van de Nieuwe Bestuurder.Samen maken we het verschil! Schrijf u snel in en breid uw netwerk uit met interessante professionals die het gedachtegoed van NieuwBestuur delen. (Kosten €45,- incl. toegang Reputatiecafé, borrel en bite)
NieuwBestuur in de media
Hoe repareer je reputatieschade? ”Stel vragen vanuit de klant of belanghebbende en niet vanuit de organisatie”
Lees hier het interview met Mildred Hofkes van 20 mei in NRC over het belang van reputatiemanagement.
Een reputatieadviseur is geen brandjesblusser
Reputatiespecialist Mildred Hofkes schreef een column in het boek Communicatie NU#2.
Lees hier het hele column
NieuwBestuur in de agenda
Bestuurskamer van de Toekomst met Jan Arie van Barneveld, CEO Brunel thema: Het Nieuwe Besturen binnen een beursgenoteerd bedrijf Maandagavond 29 juni 2015 van 17:00 uur – 21:00 uur incl. diner Klik hier voor meer informatie en inschrijvenNetwerkbijeenkomst NaZomerWarmte NieuwBestuur Donderdag 3 september van 16:00 uur – 19:00 uur incl. borrel en bite in de prachtige tuin van ZAAMEN in hartje Haarlem
Ontmoet interessante gelijkgestemden professionals in Het Reputatiecafé. Klik hier voor inschrijven 3-daagse leiderschapstraining de Nieuwe Bestuurstafel Executives Het leren ontwikkelen van uw leiderschapskwaliteiten Woensdag 23, donderdag 24 september & woensdag 4 november 2015
Locatie: Landgoed de Horst, Driebergen Klik hier voor meer informatie en inschrijven
https://nieuwbestuur.nl/wp-content/uploads/2020/06/logo-nieuwbestuur-v3.png00Mildredhttps://nieuwbestuur.nl/wp-content/uploads/2020/06/logo-nieuwbestuur-v3.pngMildred2015-06-05 15:12:302020-06-18 15:00:07Nieuwsbrief mei 2015: Reputatie ABN AMRO niet goed genoeg voor succesvolle beursgang