Nieuwsbrief maart (2) 2016: Toon aan de top bepaalt reputatie’
Toon aan de top bepaalt reputatie
Het thema ‘de toon aan de top’ wordt met de dag relevanter. We zien een directe wisselwerking tussen de reputatie van de organisatie en de toon aan de top. Wat wisten bijvoorbeeld de bestuurders van Volkswagen van de dieselgate? En de bestuurders bij Imtech? Waren die op de hoogte van de fraude die plaatsvond in Duitsland? Wat zegt dat over de cultuur aan de top?
En waarom meent de nieuwe Commissie Corporate Governance Code, onder leiding van Jaap van Manen, dat er binnen de bestuurskamer “nadrukkelijker aandacht kan en moet worden besteed aan het gedrag en de toon aan de top?”
Foto: Voormalig CEO van farmaceut GSK Marcel Joachimstal op het 3de Reputatie Congres in gesprek met Astrid Joosten. Op 24 maart 2016 komt hij terug tijdens het 5de Nationale Reputatie Congres. Hij vertelt openhartig over zijn bestuurlijke transformatie. Waarom heeft hij de overstap gemaakt van corporate CEO naar directeur van een start-up?
Waarom een nieuwe toon? Eind 2014 publiceerde ons onderzoeksbureau BHRM een rapport over de toon aan de top in Nederland. Dit rapport is tot stand gekomen door een reputatieonderzoek onder 80 topbestuurders. Het onderzoek toonde aan dat er binnen de bestuurlijke elite zelf dringende behoefte is aan een nieuwe toon aan de top: meer gericht op verbinding maken, open staan voor signalen uit de maatschappij en het vermogen tot zelfreflectie. Volgens de topbestuurders is dit gewenste gedrag in de huidige bestuurskamers nog steeds (te) ver te zoeken. Zie ook de publicatie in het FD.
“Bij Mobiquity werken heel veel jonge mensen (25-35). Om het potentieel van deze generatie te ontsluiten heb je een ander type leiderschap nodig, een verbindende en coachend stijl. Fout leiderschap kan dit potentieel echter heel snel de kop indrukken.” Marcel Joachimstal, directeur Mobiquity, voormalig CEO GSK
Inspirerend voorbeeld van nieuwe toon Marcel Joachimsthal is spreker op ons 5de Reputatie Congres op 24 maart. Marcel nam afscheid van zijn status als succesvolle CEO, inclusief carrièrekansen, hoog salaris met bonus, corporate zekerheden, auto met chauffeur etc. Wat waren zijn overwegingen? En wat heeft hij er voor terug gekregen? Het persoonlijke (inspirerende) verhaal achter deze bestuurlijke transformatie is een absolute must see voor alle bestuurders en managers van grote (corporate) instellingen.
U bent van harte welkom op 24 maart, om te horen hoe onderstaande sprekers invulling geven aan een nieuwe toon aan de top.
Op 24 maart, tijdens het 5de Nationale Reputatie Congres, deelt Marcel Joachimsthal (49) openhartig zijn persoonlijke verhaal over zijn opmerkelijke bestuurlijke transformatie: van de Nederlandse CEO van de beursgenoteerde Glaxo Smith Kline (GSK), naar directeur van de start-up Mobiquity.
Marcel Joachimstal, directeur start-up Mobiquity en voormalig VP and General Manager GSK (Glaxo Smith Kline) Nederland
Astrid Joosten, vaste dagvoorzitter
van het Nationale Reputatie Congres“Wat een geweldige line-up. Ik heb er nu al ongelofelijk veel zin in!”
Marcel Joachimstal, directeur start-up Mobiquity en voormalig VP and General Manager GSK (Glaxo Smith Kline) Nederland
“Bij Mobiquity werken heel veel jonge mensen (25-35). Om het potentieel van deze generatie te ontsluiten heb je een ander type leiderschap nodig, een verbindende en coachend stijl. Fout leiderschap kan dit potentieel echter heel snel de kop indrukken.”
“Energiezekerheid en klimaatverandering. Grote onderwerpen waar mensen en organisaties moeilijk vat op krijgen. Wie is aan zet, wat kunnen we doen en hoe ver zijn we bereid te gaan?”
“Daadkracht is de politie niet vreemd en verbinding maken zit in hun bloed. Maar soms leidt die daadkracht tot zenden, terwijl wederkerigheid juist het beste fundament is voor samenwerken en goed contact.”
“Ons zorgsysteem zit vol met perverse prikkels. De nadruk ligt nu op het verdienmodel rond zieke mensen, in plaats van op preventie en gezondheid. Dat klopt niet, en is totaal onhoudbaar.’’
‘’We denken nu dat Imtech het grootste faillissement is van de afgelopen jaren, maar we zijn er nog niet. Wanneer de ‘accountability’ van bestuurders en de scherpte van commissarissen niet snel verbeterd, is het einde van frauduleus gedrag helaas nog niet in zicht”
https://nieuwbestuur.nl/wp-content/uploads/2020/06/logo-nieuwbestuur-v3.png00Mildredhttps://nieuwbestuur.nl/wp-content/uploads/2020/06/logo-nieuwbestuur-v3.pngMildred2016-03-11 16:22:302020-06-18 15:00:03Nieuwsbrief maart (2) 2016: Toon aan de top bepaalt reputatie’