Schrijf u hier in voor Dutch Davos congres 2019!

Direct inschrijven

Nieuwsbrief juni 2017: Is reputatie Uber te redden door zelfreflectie?

Hoe Uber door zelfreflectie reputatie wil redden

Uber, de onstuimig groeiende taxidienst, kampt met een groot reputatieprobleem. De afgelopen maanden kwam in het nieuws hoe de machocultuur de interne organisatie zou verzieken. Vrouwonvriendelijk gedrag, seksisme, maar ook misleiding van lokale overheden met geheime softwareprogramma’s en boze chauffeurs zouden voortgekomen zijn uit de intimiderende toon aan de top.

De relatie tussen gedrag en reputatie

Topman Travis Kalanick wil door zelfreflectie zijn bedrijf redden. Hij trekt zich terug om, naar eigen zeggen, te werken aan ‘Travis 2.0’. Als hij van Uber weer een gezond bedrijf wil maken met een sterke reputatie is dat de juiste weg. Helder water stroomt immers van boven….

“We pompen op, wat we oppompen kunnen!”

In onze adviespraktijk van BHRM zien we steeds vaker dat het DNA van de bestuurder het DNA wordt van de organisatie. Dat kan positief werken zoals bij Unilever (Paul Polman) en DSM (Feike Sijbesma). Zij weten met hun duurzaamheidsagenda hun hele organisatie te inspireren. Het kan ook tegen de organisatie werken zoals bij de topman van Shell (Ben van Beurden). Shell blijft inzetten op fossiele energiebronnen met hoge CO2 uitstoot zoals olie en gas. Tegen het Akkoord van Parijs in stelt Van Beurden: “we pompen op wat we oppompen kunnen”. Dit doet de reputatie van Shell geen goed.

Bestuur bewust!

Slecht bestuur leidt tot een slechte reputatie. Een goede reputatie begint bij goed bestuur. Gedrag aan de top is essentieel voor het gedrag van de organisatie. Als een bepaalde cultuur doordringt in de organisatie, dan zit het heel diep verankerd. Dus bestuur bewust, want alleen zo krijgt u de goede reputatie die u verdient!

Ik wens u veel zelfreflectie toe,
Met hartelijke groet,

Mildred Hofkes


Oprichter NieuwBestuur.nl en
Bureau Hofkes Reputatiemanagement


Lezing reputatiemanagement: over reputatie en zelfreflectie

Zelf starten met een goede reputatie

Veel organisaties zijn in transitie. De verwachting van de buitenwereld verandert razendsnel. Kortom, uw reputatie is uw belangrijkste succesfactor. Hoe gaat u actief aan de slag met strategisch reputatiemanagement? En wat is uw eigen rol binnen het grotere geheel?
Lees hier meer over de lezing over reputatiemanagement volgens de Methode Hofkes >>


Bureau Hofkes biedt stageplaats aan vanaf 1 september 2017!

Kom met ons meewerken in de Kerk en leer hoe je reputaties van organisaties positief kan beïnvloeden. Klik hier voor meer informatie.


Voor in de agenda

  • Masterclass strategisch reputatiemanagement voor PA’s – 23 juni 2017
    Lees meer over deze masterclass >>
  • Het 6e Nationale Reputatie Congres: mis het niet!
    29 maart 2018 -Reserveer alvast vrijblijvend uw plaatsbewijs! >>


Copyright © |2017|, All rights reserved.
Our mailing address is:
[email protected]
NieuwBestuur
Office ‘de Kerk’
Ridderstraat 29
2011 RR Haarlem