Nieuwsbrief juni 2015: Hoe is de reputatie van KPMG nog te redden?

 

 

U ontvangt deze nieuwsbrief als relatie van NieuwBestuur en/of Bureau Hofkes Reputatiemanagement
View this email in your browser

Hoe is de reputatie van KPMG nog te redden?

Het accountantskantoor KPMG was tot enkele jaren geleden een van de meest toonaangevende kantoren van ons land. En een geliefde werkgever. Met KPMG op je CV kon ergens binnenkomen. De naam KPMG stond voor vertrouwen, statuur en een goede interne opleiding.

Imploderen door reputatieschade 
Nog geen vijf jaar later is van de goede naam van KPMG nog maar weinig over. Het door reputatieschandalen geplaagde kantoor lijkt te gaan imploderen. De omzetdaling houdt gelijke tred met de afbrokkelende reputatie. “KPMG is gewoon geen interessante werkgever meer” zegt een ingewijde in de Financiële Telegraaf van afgelopen donderdag.
Het kolossale kantoor in Amstelveen bleek te duur en te groot voor KPMG

All you have in live is your reputation
Als je als advieskantoor geen goede mensen meer weet aan te trekken, blijft er weinig over van je reputatie. Het eens zo gerenommeerde adviesbureau Boer&Croon weet daar alles van. Door gebrek aan vertrouwen (vanuit de markt en onderling) eindigde het bureau in oktober 2014 zelfs in een (gedeeltelijk) faillissement.
“All you have in live is your reputatation” sprak ondernemer Richard Branson. Deze vlieger gaat tegenwoordig meer op dan ooit. Bij het Nieuwe Besturen zetten bestuurders de reputatie van hun organisatie voorop. In de vijf tips hieronder kunt u lezen waarom.

Geld is goed, geluk is beter!
Dit najaar bestaat ons platform NieuwBestuur vijf jaar! En dat gaan we  vieren met de  feestelijke campagne: Geld is goed, Reputatie is beter! Op donderdagmiddag 3 september is de kick-off van onze campagne tijdens ons jaarlijkse netwerkevent NieuwBestuur. Dit eventis toegankelijk voor al onze relaties, dus ook voor u! Klik hier voor meer informatie.

Ik wens u veel positieve feedback toe,

Met hartelijke groet,

Mede namens het team van NieuwBestuur

  Mildred Hofkes

Rendement is goed, Reputatie is Beter!
Waar ligt voor u de juiste balans?

Op 23 en 24 september start onze NieuwBestuur Executive training van 3 blokken met een terugkomdag op 4 november. Tijdens deze training leer u de juiste balans te vinden tussen geld en reputatie! 
Ontwikkel aanvullende vaardigheden passend bij deze tijd
Bestuurders dienen zich continue bewust te zijn van de snel veranderende verwachtingen van de maatschappij. De dialoog aangaan met de stakeholders is tegenwoordig onmisbaar. Door het ontwikkelen van uw ‘omgevingsbewustzijn‘ en ‘sensitiviteit‘ bent u in staat de juiste signalen van de buitenwereld op te vangen en te borgen binnen uw organisatie. Maar hoe doet u dit? 
” Hartstikke goede training, mooie samensmelting van theorie en de mens. Eén van de meest waardevolle trainingen die ik de afgelopen jaren heb gevolgd.”
Ryan Palmen, burgemeester Hilvarenbeek over de 3-daagse training de Nieuwe Bestuurstafel
Leren van gelijkgestemden in vertrouwelijke setting
Op 23 en 24 september komt een interessante groep executives bij elkaar om te leren hoe zij strategisch reputatiemanagement toe kunnen passen in de praktijk. Aan de hand van de principes van het Nieuwe Besturen neemt u concrete handvatten mee naar huis die direct toepasbaar zijn binnen uw organiastie.
LET OP! NOG MAAR 2 PLEKKEN OVER VOOR SEPT 2015!
Klik hier voor meer informatie over programma-inhoud en
referenties van eerdere deelnemers 
Ja! Ik wil mij inschrijven voor de Executive Training!

Vijf ‘need to know’ Reputatietips

Voor bestuurders en andere professionals 1. Werknemers zijn reputatieambassadeurs.
Wat vertellen uw medewerkers over uw bedrijf tijdens een verjaardagsfeestje?
Om talent aan te trekken (en te behouden) moeten de bedrijfswaarden geloofwaardig zijn en aansluiten bij de waarde van de werknemers. Anders bent u uw geloofwaardigheid (en uw beste medewerkers) kwijt.
 
2. Door professioneel reputatiemanagement neemt de waarde van uw bedrijf toe
Wat zegt de markt over u? Haal tijdig de signalen van buiten naar binnen door goed reputatieonderzoek uit te voeren onder uw stakeholders. De resultaten van reputatiemanagement kunnen steeds beter door harde cijfers worden onderbouwd. Zet reputatiemanagement in als onderdeel van het executive dashboard, zodat u reputatie ziet als een strategische kans is in plaats van als een bedreiging.
 
3. Het belang van sectorreputatie groeit
Branchespecifieke reputatiewaarden raken geborgd bij uw stakeholders. Ook de negatieve. Effectief reputatiemanagement  (van de sector als geheel) vermindert de kosten voor het aantrekken van talent. Het helpt bij verwerven van kapitaal en bij het verkrijgen van begrip en steun vanuit de overheid. Als gevolg daarvan neemt de winstgevendheid van de gehele sector toe. Samen werken aan een goede reputatie loont dus!
 
4. Het aantal stakeholders neemt toe (en hun invloed stijgt snel)
Pas op voor de valkuil van de zender. De tijd dat organisaties een overzichtelijk aantal stakeholders kon managen door informatie te zenden ligt ver achter ons. Alleen bedrijven die de dialoog weten te faciliteren met hun stakeholders, bouwen aan wederzijdse loyaliteit. En aan een duurzame reputatie.
 
5. De publieke opinie bepaalt de integriteits-lat
Leer van de uitspraak van Halbe Zijlstra, fractievoorzitter van de VVD in het FD van 28 maart: “Wij politici bepalen niet de hoogte van de integriteits-lat, dat doet de publieke opinie. Dat kun je als bestuurder onterecht vinden, maar dat is hoe de situatie nu is”.

Voor meer tips, neem contact met ons ons op voor een gratis kennismakingsgesprek 023 5281040

7 september CEO Brunel Van Barneveld te gast bij NieuwBestuur

Het creëren van nieuwe eye-openers over strategisch reputatiemanagement

Aankomend weekend finisht de Volvo Ocean Race. de grootste zeilwedstrijd ter wereld. Het Nederlandse Team Brunel startte als tweede afgelopen weekend vanuit de Scheveningse Haven voor de laatste etappe. Op 27 juni is de spannende ontknoping tijdens de finish in het Zweedse Gotenburg. 

Bestuursvoorzitter van Brunel, Jan Arie van Barneveld is op maandagavond 14 september te gast bij NieuwBestuur. Onder leiding van Mildred Hofkes vertelt hij hoe hij de balans ziet tussen reputatie en rendement.  Schrijf u in en leer samen met een selecte groep (max 10) hoe u reputatiemanagement vertaalt in de praktijk.  

Reputatie als kapitaal

Brunel is een beursgenoteerd bedrijf dat internationaal opereert. Reputatie is het kapitaal waar bestuursvoorzitter Van Barneveld nadrukkelijk in investeert. Klanten waarderen het bedrijf en medewerkers zijn trots. Wat zijn zijn lessons learned?
  • Hoe weerstaat Van Barneveld de druk van de kapitaalmarkt en het korte termijn denken?
  • Hoe ziet hij de verhouding tussen reputatie en rendement?
  • Hoe borgt hij de wederkerige relatie met zijn stakeholders?
Herken jij de vraagstukken van deze tijd? En heb je behoefte op deze bespreekbaar te maken? Geef je snel op en:  
  • Leer hoe je als organisatie open kan staan voor signalen van buitenaf en daar je voordeel mee kan doen
  • Hoe ga je om met feedback van belanghebbenden en hoe herken je schijnfeedback? 
  • Ontvang gouden tips voor de Bestuurskamer van de Toekomst 
  • Maak concrete stappen aan de hand van de principes van het Nieuwe Besturen
  • Creeër nieuwe ideeën en deel waardevolle kennis met gelijkgestemden
Wilt u met Van Barneveld in gesprek over actuele thema’s..? SCHRIJF U HIER DIRECT IN
Werkcollege ‘De Bestuurskamer van de Toekomst
met CEO Brunel Jan Arie van Barneveld’
Thema: Het Nieuwe Besturen binnen een beursgenoteerd bedrijf
  • Aantal deelnemers: maximaal 10 (open inschrijving)
  • Doelgroep: Bestuurders, Toezichthouders, Hoger Management en Bestuursadviseurs
  • Unieke opzet: Sectorbreed leren van elkaar in een vertrouwelijke setting
  • Datum + tijd: maandagavond 14 september 17:00 uur – 21:00 uur incl. diner
  • Met: Jan Arie van Barneveld, CEO Brunel en Mildred Hofkes (onderzoeker reputatiemanagement & oprichter NieuwBestuur)
  • Locatie: De Glazen Bestuurskamer in het Centrum van Haarlem
Klik hier voor meer informatie over het programma en direct inschrijven.
Let op! Beperkt aantal plaatsen

Netwerkbijeenkomst NieuwBestuur:
3 september opent Het Reputatiecafé vol inspiratie!

Thema: Rendement is goed, Reputatie is beter! 

Ontdek op 3 september wat reputatiemanagement u kan bieden! 
Speciaal voor onze NieuwBestuur relaties organiseren wij op 3 september een bijeenkomst vol inspiratie! Samen met gelijkgestemden kennismaken en proeven aan verschillende thema’s rondom strategisch reputatiemanagement. Met inspirerende cases, workshops en natuurlijk een interessant netwerk!Een goede reputatie maakt het verschil!
Steeds meer organisaties borgen strategisch reputatiemanagement in hun beleid en gaan de dialoog aan met de buitenwereld. En dat is verstandig, want in ons transparantie tijdperk maakt een goede reputatie het verschil!

Doet u ook mee? 
Donderdagmiddag 3 september v.a. 15:30 in de prachtige tuin in Haarlem
Kosten: € 45,- Incl. borrel en bite + toegang Reputatiecafé en NieuwBestuur proeverij .
Neem een introducee mee en kom zelf met 10,- euro korting!
Ja! Ik wil ontdekken wat reputatiemanagement mij kan bieden!

NieuwBestuur in de media

De reputatie-revolutie ‘We willen ons gezicht niet verliezen’
Mildred Hofkes over het belang van gewenste
bestuursvaardigheden, passend bij deze tijd.
Lees hier het hele artikel uit Management Team juni 2015
Hoe repareer je reputatieschade?
”Stel vragen vanuit de klant of belanghebbende en niet vanuit de organisatie” 
Lees hier het interview met Mildred Hofkes van 20 mei in NRC over het belang van reputatiemanagement.
Een reputatieadviseur is geen brandjesblusser
Reputatiespecialist Mildred Hofkes schreef een column in het boek Communicatie NU#2.
Lees hier het hele column

NieuwBestuur in de agenda

Netwerkbijeenkomst NieuwBestuur
Donderdag 3 september van 16:00 uur – 19:00 uur incl. borrel en bite in de prachtige tuin in hartje Haarlem
Ontmoet interessante gelijkgestemden professionals in Het Reputatiecafé.
Klik hier voor inschrijven Bestuurskamer van de Toekomst met Jan Arie van Barneveld, CEO Brunel
thema: Het Nieuwe Besturen binnen een beursgenoteerd bedrijf 
Maandagavond 14 september 2015 van 17:00 uur – 21:00 uur incl. diner
Klik hier voor meer informatie en inschrijven3-daagse leiderschapstraining de Nieuwe Bestuurstafel Executives
Het leren ontwikkelen van uw leiderschapskwaliteiten
Woensdag 23, donderdag 24 september & woensdag 4 november 2015
Locatie: Landgoed de Horst, Driebergen
Klik hier voor meer informatie en inschrijven

3-daagse leiderschapstraining het Nieuwe Toezicht (speciaal voor toezichthouders en commissarissen)
Omdat het Nieuwe Besturen niet kan zonder het Nieuwe Toezicht!
Woensdag 25, donderdag 26 november & woensdag 13 januari 2015
Locatie: Landgoed de Horst, Driebergen
Klik hier voor meer informatie en inschrijven

Copyright © *|2015|*, All rights reserved.

Our mailing address is:
info@nieuwbestuur.nl
NieuwBestuur
Office ‘de Kerk’
Ridderstraat 29
2011 RR Haarlem

unsubscribe from this list    update subscription preferences