Nieuwsbrief maart (3) 2016: Wat hebben InHolland, Imtech, de UvA en KPMG gemeen?
Wat hebben InHolland, Imtech, de UvA en KPMG gemeen?
Reputatieschade bij organisaties en instellingen is aan de orde van de dag. Niet zelden wordt daarbij een directe link gelegd tussen de kwaliteit van het bestuur en de beschadiging van de organisatie. Na het grote reputatieschandaal in 2010 van Hogeschool InHolland als gevolg van gebrekkig bestuur, volgen nog velen nieuwe reputatiedossiers: Vestia, Rochdale, Bouwfonds, Amarantis, SNSbank, KPMG, ABN Amro, Delta Lloyd, Imtech, Volkswagen en de UvA. Iedere keer weer wordt de link gelegd tussen reputatieschade en bestuurlijke onvermogen.
Hoe dan wel? Ondernemingen vormen de kern van onze samenleving. Slecht geleide bedrijven berokkenen onze samenleving grote schade toe. Na ieder reputatieschandaal volgen nieuwe maatregelen en wordt het toezicht verder verscherpt. Maar ligt daar wel de oplossing?
Echte verandering kan alleen van binnenuit komen, zo luidt de algemene opinie. Maar hoe ziet dat er uit? Welke toon hoort daarbij? En welke eerste stap?
Foto: Onder leiding van Astrid Joosten wordt tijdens het 5e Nationale Reputatie Congres de dialoog gevoerd over reputatie en leiderschap. Welke rol speelt de toon aan de top binnen uw organisatie? En welk effect heeft dat op de reputatie? >>klik hier voor het hele programma
Inspirerend voorbeelden van nieuwe toon Over precies 1 week, op 24 maart, spreken Jannine van den Berg (lid korpsleiding van de Nationale Politie), Dertje Meijer (CEO Havenbedrijf Amsterdam), Marcel Joachimsthal (voormalig CEO GSK), topschaatser en zorgbestuurder Carl Verheijen en financieel topanalist Teun Teeuwisse. Onder leiding van Astrid Joosten geven zij openheid van zaken!
‘’Ik waardeer enorm uw initiatief om de inspirerende bestuurders en beslissers van Nederland bij elkaar te brengen rond het Nieuwe Besturen.’’ Feike Sijbesma, CEO & Chairman Managing Board, Royal DSM
Tijdens ons congres staat de dialoog centraal. Sluit u zich ook aan bij onze sprekers? Door ieders verhalen te bundelen ontstaan waardevolle nieuwe inzichten. Inschrijven kan tot a.s. maandag 21 maart. >> klik hier
Lees hieronder welke prikkelende thema’s onze sprekers op 24 maart gaan agenderen.
Astrid Joosten, vaste dagvoorzitter
van het Nationale Reputatie Congres
“Wat een geweldige line-up. Ik heb er nu al ongelofelijk veel zin in!”
Marcel Joachimstal, directeur start-up Mobiquity en voormalig VP and General Manager GSK (Glaxo Smith Kline) Nederland
“Bij Mobiquity werken heel veel jonge mensen (25-35). Om het potentieel van deze generatie te ontsluiten heb je een ander type leiderschap nodig, een verbindende en coachend stijl. Fout leiderschap kan dit potentieel echter heel snel de kop indrukken.”
“Energiezekerheid en klimaatverandering. Grote onderwerpen waar mensen en organisaties moeilijk vat op krijgen. Wie is aan zet, wat kunnen we doen en hoe ver zijn we bereid te gaan?”
“Daadkracht is de politie niet vreemd en verbinding maken zit in hun bloed. Maar soms leidt die daadkracht tot zenden, terwijl wederkerigheid juist het beste fundament is voor samenwerken en goed contact.”
“Ons zorgsysteem zit vol met perverse prikkels. De nadruk ligt nu op het verdienmodel rond zieke mensen, in plaats van op preventie en gezondheid. Dat klopt niet, en is totaal onhoudbaar.’’
‘’We denken nu dat Imtech het grootste faillissement is van de afgelopen jaren, maar we zijn er nog niet. Wanneer de ‘accountability’ van bestuurders en de scherpte van commissarissen niet snel verbetert, is het einde van frauduleus gedrag helaas nog niet in zicht”
https://nieuwbestuur.nl/wp-content/uploads/2020/06/logo-nieuwbestuur-v3.png00Mildredhttps://nieuwbestuur.nl/wp-content/uploads/2020/06/logo-nieuwbestuur-v3.pngMildred2016-03-17 14:54:062020-06-18 15:00:03Nieuwsbrief maart (3) 2016: Wat hebben InHolland, Imtech, de UvA en KPMG gemeen?