In 2025 zijn de computers slimmer dan mensen. Big Data krijgt steeds grotere invloed op ons dagelijks leven en beslist in belangrijke mate wat wij doen. De systeemwereld lijkt zich steeds meer te vervreemden van onze leefwereld.
Onze leefwereld is alles wat ons menselijk maakt, zoals het vermogen om te verbinden en te vertrouwen. Op het 6e NieuwBestuur Congres gaan we dieper in op de vraag “The System Or The People. Hoe zorgen we ervoor dat onze menselijke waarden zoals ethiek en ‘goed bestuur’ geborgd blijven binnen onze systemen? Wat is de rol van vertrouwen en reputatie? En welke beslissende positie hebben bestuurders daarbij?
Een goede reputatie kan alleen van binnenuit worden opgebouwd door intrinsieke motivatie. Bestuurders spelen daarbij een voortrekkersrol. Hun gedrag is leidend. Helder water stroomt tenslotte van boven…”
Sinds 2010 organiseert Mildred Hofkes (bijna) jaarlijks het Nationale NieuwBestuur Congres, voorheen het Reputatie Congres. Zij is oprichter in 2006 van Bureau Hofkes Reputatiemanagement (BHRM) en oprichter in 2010 van het onafhankelijke platform NieuwBestuur. Vanuit haar ervaring bij het onderzoeksbureau BHRM zag Hofkes dat met name sinds de financiële crisis in 2008 steeds meer bedrijven bewust bezig zijn met hun stakeholders en hun omgeving. Er is echter een duidelijk verschil of bedrijven dat doen om er voor de buitenwereld “goed” op te staan, of vanuit een innerlijke overtuiging om te willen bijdragen aan een duurzame en menselijke economie.