Het 4e Nationale Reputatie Congres

Astrid Joosten opent het Nationale Repuatie Congres2

Datum: Donderdagmiddag 28 november 2013

Locatie: Dauphine, Prins Bernhardplein 175 te Amsterdam

Van 14.30 tot 21.00 uur (inclusief walking dinner)

 


A Good Reputation, the New Capital

engelse vlag

4e Nationale Reputatie Congres, 28 november 2013

  • Doelgroep: vernieuwende bestuurders, ‘movers & shakers’, frisse denkers, directeuren en hoger management
  • Onderwerpen: Strategisch reputatiemanagement, Governance, herstel van vertrouwen, bestuurlijke integriteit, transparantie
  • Inclusief walking dinner om andere vernieuwende bestuurders te ontmoeten
  • Primeur presentatie van het Nieuwe Bestuursmodel voor Governance
  • Gelimiteerd aantal plaatsen voor deelname, meld u snel aan!

Uniek congres voor en door Nieuwe Bestuurders en frisse denkers

 

Hand-out plaatje

 

doekle

Doekle Terpstra, Bestuursvoorzitter Hogeschool Inholland

Christine Boland, Awardwinning trend-analist

Christine Boland, Awardwinning trend-analist

Volkert Engelsman, Directeur eigenaar Eosta

Volkert Engelsman, Directeur eigenaar Eosta (voedingssector)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wouter van Ewijk, voormalig lid Raad van Bestuur VUmc

Wouter van Ewijk, Voormalig lid Raad van Bestuur VU Medisch Centrum

Anke Huizenga,

Anke Huizenga, Bestuursvoorzitter ZuidOostZorg (ouderenzorg)

Mildred Hofkes, oprichter NieuwBestuur en eigenaar Bureau Hofkes Reputatiemanagement

Mildred Hofkes, oprichter NieuwBestuur en eigenaar Bureau Hofkes Reputatiemanagement

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Astrid Joosten, voor de 4e keer onze dagvoorzitter

Astrid Joosten, voor de 4e keer onze dagvoorzitter

WiebeDraijer

Wiebe Draijer, voorzitter SER

Marco groot

Marco Groot, financieel specialist en oud topbankier Rabobank

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

‘Reputation, the New Capital.’ Waarom de kracht van reputatie het nieuwe bestuursmodel is.

Het strategisch belang van reputatie is groot. De relevantie van reputatie binnen de bedrijfsvoering is exponentieel toegenomen. Reputatie gaat inmiddels verder dan een mooi verhaal aan de buitenkant. Van consumenten en burgers tot aandeelhouders en belangengroepen: iedereen wil erop kunnen vertrouwen dat bestuurders van organisaties helder en transparant opereren en dat ze geloofwaardig zijn in wat ze beloven.

Vertrouwen wordt de voorwaarde én de currency in het nieuwe verdienmodel.’

Jos de Blok, Buurtzorg. Verkozen tot beste bestuurder van het jaar 2013 (VPRO,de Slag om Nederland)

Reputatie treft governance in de kern en gaat over goed bestuur van binnen uit. Op het 4e Nationale Reputatie Congres praten we met vernieuwende bestuurders over de noodzakelijke transformatie aan de top van bestuurlijk Nederland en bieden aansprekende voorbeelden. Want: een goede reputatie zorgt voor economische voorspoed. Reputatie gaat over het kantelmoment in onze maatschappij.

Geef mij vijf frisdenkende bestuurders per sector – vijf kantelaars- en ik veroorzaak een revolutie.’

Jan Rotmans, hoogleraar Transitiekunde Erasmus Universiteit Rotterdam

 

Locatie 4e Nationale Reputatie Congres in het hart van Amsterdam

 

Dauphine in Amsterdam, locatie van het 4e Nationale Reputatie Congres

Dauphine in Amsterdam, locatie van het 4e Nationale Reputatie Congres

Line-up 4e Nationale Reputatie Congres


Astrid Joosten, voor de 4e keer onze dagvoorzitter

“Door de jaren heen heb ik de relevantie van de thema’s reputatie en het nieuwe besturen alleen maar zien groeien.”

 

Dagvoorzitter; Astrid Joosten“Het Nationale Reputatie Congres vind ik een uniek congres dat de vernieuwers van Nederland op bestuurlijk niveau bij elkaar brengt. Door de jaren heen heb ik de relevantie van de thema’s reputatie en het nieuwe besturen alleen maar zien groeien. Bij reputatie draait het uiteindelijk om het volgen van je moreel kompas. Wanneer bestuurders tijdens het congres hun innerlijke kompas tonen, vind ik dat een prachtig proces om te zien.”

 

 


Wiebe Draijer, Voorzitter SER

Thema: “Being great by doing good”

 

Wiebe_Draijer_k Wiebe Draijer is voorzitter van de SER, het meest gezaghebbende overlegorgaan van Nederland. Als invloedrijke belangenbehartiger van het bedrijfsleven, heeft Wiebe Draijer directe ervaring met het Nieuwe Besturen in de praktijk. We zijn er dan ook trots op dat Wiebe Draijer namens de SER aanwezig is. Hij zal ons tijdens het congres vertellen wat hij bedoelt met ‘Being great bij doing good‘! Maatschappelijk verantwoord ondernemen is volgens hem meer dan een bestuurlijke verplichting, het hoort thuis in het hart van het bestuur.

Bent u ook benieuwd naar de reflectie van Wiebe Draijer op het Nieuwe Besturen? Schrijf u in en ga met hem in dialoog tijdens het 4e Nationale Reputatie Congres


 

Wouter van Ewijk, Voorzitter Raad van Bestuur Forensische Zorgspecialisten, voormalig lid Raad van Bestuur VUmc

Thema: “En toen werd het stil om me heen…”, reflectie van een beschadigd bestuurder

 

TC02-09-Wouter-van-Ewijk-Dv

Het afgelopen jaar werd het Amsterdamse VUmc hard getroffen door reputatieschade. In korte tijd stapelden het aantal externe en interne incidenten zich op. Het bestuur van het VUmc kreeg de zaak daarna niet meer onder controle. Dit heeft er uiteindelijk toe heeft geleid dat twee leden van de Raad van Bestuur het veld moesten ruimen. Een daarvan was Wouter van Ewijk.

 

 

Na de reputatieschade van het VUmc werd Wouter van Ewijk als lid van de Raad van bestuur uit zijn functie ontheven. Binnen het bestuurlijk netwerk werd hij “een beschadigd bestuurder”. Wat doet dat met je eigen zelfreflectie en wat zijn de lessen van Wouter van Ewijk voor andere bestuurders die te maken krijgen met reputatieschade?

 

Tijdens het 4de Nationale Reputatie Congres kijkt Wouter van Ewijk terug op deze affaire. Hij spreekt voor het eerst openhartig over zijn ervaringen en deelt zijn lessons learned over het belang van governance binnen de zorg.


Doekle Terpstra, Bestuursvoorzitter InHolland & lid Commissie Halsema voor Goed Bestuur

Thema: “De lange weg van reputatieschade naar reputatieherstel”

 

doekle

Sinds 2010 is Doekle Terpstra bestuursvoorzitter van Hogeschool Inholland. Hij is daarmee verantwoordelijk voor 32.000 studenten en zo’n 2200 medewerkers. Terpstra trof destijds een hogeschool aan die zwaar gebukt ging onder reputatieschade, mede door bestuurlijk falen.

 

 

Inholland was geen onderwijsinstelling meer, maar een dienstgedreven bedrijf. We hebben een ‘make believe’ wereld gecreëerd met systemen en hokjes die ons doen laten geloven dat we de controle hebben.”

Tijdens het 4de Reputatie Congres vertelt hij openhartig hoe hij de afgelopen jaren het tij binnen de hogeschool heeft weten te keren. Welke barrrieres heeft hij moeten doorbreken en welke dilemma’s is hij daarbij tegengekomen, ook bij zichzelf?

 

Sinds mei 2013 heeft Doekle Terpstra tevens zitting in de Commissie Goed Bestuur onder leiding van Femke Halsema. Voor 1 oktober 2013 komt deze commissie met een gedragscode voor behoorlijk bestuur bij semi-publieke instellingen.

Dit is het nieuwe verhaal, Het Nieuwe Besturen, het nieuwe leidinggeven. De top van de piramide bepaalt niet langer, maar zal moeten gaan faciliteren. Veel organisaties zien dit nog niet, maar dat gaat wel gebeuren.

Lees hier het exclusieve interview van NieuwBestuur met Doekle Terpstra


Volkert Engelsman, Directeur Eigenaar Eosta, groothandel in biologische groente en fruit

Thema: “Hoe er met een goede reputatie eerlijk geld te verdienen valt”

 

download (1)

Engelsman begon zijn carrière bij Cargill, een Amerikaans voedingsmiddelenbedrijf dat een warm voorstander is van gentech. Niet bepaald biologisch én de wereld van het grote geld en shareholder value. Hij besloot het met zijn eigen bedrijf Eosta helemaal anders te doen. Engelsman neemt als bestuurder geen blad voor zijn mond. Hij prikkelt, confronteert en daagt u uit om anders te kijken naar uw eigen organisatie.

Iedereen laat wel eens zijn oren hangen naar zijn ego of groepsdogma’s. Wel zo makkelijk. Maar van mensen die hun hoofd niet boven het maaiveld durven steken, gaat meestal geen verandering uit. Daarvoor moet je vrij kunnen denken, jezelf kunnen blijven en open staan voor de wereld om je heen. De uniekheid van ieder mens zien, de mogelijkheden.”

Ik wil dat de mens weer centraal komt te staan. Dat het niet langer in de economie gaat om shareholder value. Dat we niet langer anderen en de wereld uitbuiten. Dat we ophouden met de volksverlakkerij waaraan de voedingsindustrie zich schuldig maakt: de kosten van obesitas op de maatschappij afwentelen en ondertussen rijk worden van de verkoop van vette suikersurrogaten in plaats van met echte, eerlijke producten.’

Lees hier het interview van Volkert Engelsman met VNO-NCW


Marco Groot, columnist Financieel Dagblad en oud-topbankier (hoofd institutionele aandelenmarkt) Rabobank

Thema: “Het geld is op. We hebben een nieuwe definitie van winst en succes nodig

 

Marco groot

Marco Groot begon in de financiële wereld in 1988 als jongste bediende bij E&K-commissionairs in Amsterdam. Via Wesselius, BZW Londen, Metzler en Cheuvreux werd hij in 2007 hoofd equities bij Rabobank International. Medio 2012 ging hij ‘gone walkabout’ en stapte met directe ingang uit de branche. De reden was dat hij “niet meer gelooft in de toekomst van de business, zo simpel en hard is het”, aldus een quote uit het exit-interview in het FD. Hij blijft de ontwikkelingen in de markt nauwgezet volgen en houdt zijn contacten warm met politici, academici, de pers en institutionele beleggers in Nederland, Londen en New York. Recent heeft hij samen met Cesar Lopes 8 days a week opgezet waar op unieke wijze coaching&consulting verenigd worden en een deel van de winst in de maatschappij wordt geïnvesteerd.

 

Op het 4de Nationale Reputatie Congres geeft hij ons als kenner het monetaire systeem en de nieuwe economie een ferme message van de strip mee. Wat is zijn definitie van winst in dat nieuwe economisch perspectief?


 

Anke Huizenga, Bestuursvoorzitter ZuidOostZorg

Thema: “Reputatie van de ouderenzorg onder druk; ondernemerschap kan ons redden, maar dan moet het toezicht ook mee”

 

Anke HuizengaDe reputatie van de ouderenzorg in Nederland staat onder grote druk. De zorg is onbetaalbaar aan het worden en de kwaliteit in verzorg- en verpleegtehuizen staat publiekelijk ter discussie. De toenemende vergrijzing zorgt daarbij voor nog meer uitdagingen. Dat vergt van bestuurders een ondernemende geest. Hoe geef je vorm aan de noodzakelijke innovaties en hoe neem je daarbij je toezichthouders en financierders mee?

“Het veranderproces van een bedrijf begint bij de bestuurder, je moet eerst zelf bereidt zijn te veranderen voordat je jouw organisatie hierin mee kan nemen”.

Anke Huizenga geeft leiding aan een middelgrote zorginstelling in Friesland met 13 vestigingen. Zij besloot de deuren en ramen open te gooien en de problemen samen met haar stakeholders en partners op te lossen. Door te werken vanuit gedeelde waarden ziet zij in plaats van problemen vooral veel kansen. Wat wordt haar volgende stap?


Christine Boland, Trend-analist & Awardwinner Trendwatcher of the year 2012 categorie Fashion & Design

Thema: “Wat wil én verwacht de consument eigenlijk van u?”

 

download (2)

Christine Boland brengt trends, drijfveren en kansen helder in beeld. Wereldnieuws en maatschappelijke ontwikkelingen zijn bron van inspiratie. Op aanstekelijke wijze deelt zij analyses en inzichten met haar publiek. Haar klantenkring omvat verschillende soorten sectoren en branches, in binnen- en buitenland.

 

 

Mijn presentatie is geschikt voor iedereen, die op enigerlei wijze met een consument te maken heeft. Elke sector heeft te maken met dezelfde maatschappelijke ontwikkelingen. De uiteindelijke vertaling per sector kan verschillen, maar de grote lijn is hetzelfde: anticipeer op wat er in de samenleving speelt.”

 


Mildred Hofkes, Oprichter platform NieuwBestuur & Eigenaar reputatieonderzoeksbureau BHRM

Thema: “Het Nieuwe Bestuursmodel voor Governance”

 

IMG_0189

Mildred Hofkes is deskundig op het gebied van reputatieonderzoek en strategisch reputatieadvies aan bestuurders.

Na haar studie Communicatiekunde aan de RijksUniversiteit Groningen, waar ze afstudeerde op een groot reputatieonderzoek voor Akzo Nobel, werkte Hofkes ruim 9 jaar als Hoofd Communicatie van de Nationale Goede Doelen Loterijen. Sinds 2006 geeft zij leiding aan haar eigen reputatieadviesbureau Bureau Hofkes Reputatiemanagement (BHRM).

 

In 2010 richtte Hofkes NieuwBestuur op, een onafhankelijk platform voor de Nieuwe Bestuurders van Nederland. NieuwBestuur vergroot het inzicht bij bestuurders in strategisch reputatiemanagement en Het Nieuwe Besturen. Op het 4e Nationale Reputatie Congres presenteert zij het exclusieve Nieuwe Bestuursmodel voor Governance.

 

Strategisch reputatiemanagement gaat over de blik van buiten naar binnen. Want de reputatie van uw organisatie krijgt u door uw stakeholders toebedeeld.

De reputatie onder klanten, medewerkers, businesspartners en aandeelhouders is de belangrijkste indicator van de gezondheid en het toekomstperspectief van een bedrijf”.


Wat betekent het thema ‘Reputation; the  new capital’ voor de reeds ingeschreven bestuurders?

 

[widgetkit id=6414]

 

Referenties van bezoekers van eerdere congressen

Dank voor een inspirerende middag. Food for thought!’

Jan Gijsbert Bakker, Raad van Bestuur KPMG

Het verhaal van Microsoft man Theo Rinsema was top! Een bijzonder inspirerend relaas over het nieuwe besturen uit de praktijk.’

Wiegert Mulder, Directeur Rabobank

Hartelijke bedankt, het was een zeer inspirerende ervaring met erg leuke deelnemers. Maarten Zweers vond ik geweldig. Een deel van de muziek ken ik goed, maar de extra lagen die hij erin legt vond ik fascinerend en verrijkend’

Jan van Berkel, Directeur Leprastichting

Voor een impressie van de vorige edities van het Nationale Reputatie Congres, klikt u hier >>

[widgetkit id=6258]

 

Het 4e Nationale Reputatiecongres: unieke opzet

  • Uniek congres voor en door Nieuwe Bestuurders uit alle sectoren
  • Openhartige sprekers
  • Grote ideeën op het podium, grote namen in debat
  • Veel ruimte voor dialoog, eigen inbreng en (zelf)reflectie
  • Visie van het Nieuwe Besturen staat centraal
  • Onderbouwd door actuele onderzoeksdata
  • TedX- opzet; korte presentaties en actieve dialoog tussen sprekers en zaal
  • Investering: € 595,– exclusief BTW
Kortom: Het Nationale Reputatie Congres biedt u frisse ideeën en nieuwe inzichten.
Meld u nu aan!

images (1)